برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی

برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی و

برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی

برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی و

داده هایی در مورد برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی و

تبلیغات
آخرین نظرات

نحوه انتخاب گیربکس

ShahBaz | شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۶، ۰۹:۰۵ ب.ظ

نحوه انتخاب گیربکس

نحوه انتخاب گیربکس

نحوه انتخاب گیربکس


به منظور انتخاب گیربکس مناسب و بهره برداری بهینه از آن، لازم است اطلاعات کافی نسبت به عوامل موثر در کارکرد گیربکس را در نظر بگیریم. در هنگام انتخاب یک گیربکس، تعدادی از ضرایب وجود دارد که می تواند در سایز نهایی گیربکس تاثیر گذار باشد اطلاعات موجود در انتخاب ویژگی های گیربکس و اطلاعات فنی، جزییات این ضرائب را برای استفاده در فرآیند انتخاب فراهم می گند.
روش انتخاب گیربکس
 
عوامل موثر در انتخاب گیربکس، الکترو گیربکس:
1.    نوع ماشینی که گیربکس برای آن انتخاب شده است.
2.    دمای محیط
3.    شرایط محیط (گرد و خاکی بودن، رطوبتی بودن، یخ زدگی، استوایی و ...)
4.    موتور محرک (نوع و مشخصات)
5.    نوع انتقال بین موتور گیربکس (مستقیم، از طریق کوپلینگ کلاچ، واریاتور)
6.    آرایش محور ها
7.    مقدار بار شعاعی ویا پیشران و علل آن.

اطلاعات اختصاصی
1.    سرعت ورودی گیربکس (rpm)
2.    سرعت خروجی گیربکس ( rpm)
3.    پیکر بندی گیربکس
4.    گشتاورخروجی مورد نیاز(N.m)
5.    ساعت کارکرد در روز
6.    نسبت تبدیل ( i)
7.    توان ورودی  (KW1 – HP1)
8.    توان خروجی (KW2 - HP2)
9.    دور ورودی (n1)
10.    دور خروجی (n2)
11.    روش انتقال
12.    دمای محیط کار
13.    ضریب کار (s.f)
14.    دوره کار (Running Time %)
15.    بازنده گیربکس (dη)
16.    توان ورودی مرجع (الکترو موتور
17.    برنامه گیربکس
18.    تعدادشروع( استارت ) در ساعت
توان ورودی HP1 – KW1
توان هایی که در کاتالوگ ذکر شده است، توان ورودی گیربکس هستند و توان خروجی به روش زیر محاسبه می گردد.
KW2(HP2) =KW1(HP1) * dη

ضریب کار:
به دلیل اینکه گیربکس ها تحت بار متغیر کار می کنند بهتر است در هنگام انتخاب گیربکس ضریب کار (s.d) مناسب باشد. این ضریب به ما این امکان را می دهد گیربکس با مشخصات مناسب برای کار مورد نیاز انتخاب نماییم.
جدول ضرایب کاری که می بایست در هنگام انتخاب گیربکس در نظر گرفت:

جدول انتخاب گیربکس
 
گشتاور خروجی:
مقادیرM2  که در کاتالوگ مشخص شده اند واقعی می باشند، زیرا بازده گیربکس را در محاسبه آنها درنظر گرفته ایم، این مقادیر باید مساوی یا بیشتر از گشتاور نیروی مورد نیاز برای کار ماشین باشد.
برای انتخاب گیربکس به موارد زیر توجه می نماییم:

محاسبه داده ها:
1.    محاسبه نسبت تبدیل
INPUT SPEED / OUT PUT SPEED
بطور نمونه: 2= 500/1000 که نشاندهنده کاهشی بودن گیربکس می باشد.
2.    محاسبه گشتاور خروجی تصحیح شده:
Required Output Torque  * F1 * F2 * F3
در زمانیکه بیش از 2 شافت خروجی وجود دارد گشتاور خروجی مورد نیاز برای گیربگس، مجموع تک تک گشتارهای خروجی شافت های خروجی می باشد.
187.5 = 1.00 *1.00 * 1.25 * 150
3.    محاسبه توان خروجی تصحیح شده:
Required Output Torque* Output Speed / 9550
(187.5 * 500) = 9.82kw
4. محاسبه توان ورودی:
Output power / Efficiency
( بازدهی گیربکس بین 95% و 98% بعد از راه اندازی اولیه)
9.82 / 0.98 = 10.02kw

انتخاب ضرایب طراحی:
ضریب بار
با استفاده از اطلاعات مشخص شده شماره های 5،16 و 17 در اطلاعات اختصاصی بالا ضریب باراز جدول زیر انتخاب می شود.
جدول انتخاب گیربکس

جدول انتخاب گیربکس
ضریب تعداد دفعات شروع کردن
با استفاده از اطلاعات مشخص شده شماره 18 اطلاعات اختصاصی، ضریب دفعات شروع کردن از جدول زیر انتخاب می شود.
 جدول انتخاب گیربکس
ضریب انتقال بار
با استفاده از اطلاعات مشخص شده شماره 11 در اطلاعات اختصاصی در بالا مکانیسم انتقال بدست می آید.
محاسبات گیربکس

ضریب حد حرارتی – چرخه کار (duty cycle)

با استفاده از اطلاعات مشخص شده شماره 14 اطلاعات اختصاصی حد حرارتی، چرخه کار، ضریب از جدول زیر انتخاب می شود.
  20      40        60        80        100             Duty Cycle per Hour (%)
2.00     1.75     1.50     1.25     1.00              Thermal Limit factor

ضریب حد حرارتی – دمای محیط
  50        40         30         20         10          Ambient Temperature
 0.62     0.75      0.87       1.00      1.20        Thermal Limit Factor
تاریخ درج: 1396/02/10
  • ShahBaz

نظرات  (۲)

استفاده از نرم افزار های مرتبط هم میتونه راه حل مفیدی باشه

پاسخ:
بله دقیقا همینطور هست که میفرمایید

با سلام ، بسیار نکات مهم و کلید در انتخاب گیر بکس می باشد ، مبانی طراحی و اوصل اولیه انتخاب انواع گیر بکس منطبق بر کتاب طراحی اجزا شیگلی به طور کلی در این قسمت با مثال کاربردی بیان شده است ، بنده خودم فوق لیسانس مکانیک جامدات هستم و مطالب فوق دقیق در کتاب طراحی اجزا و درس یاتاقان به صورت بنیادی بیان شده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی