الکتروگیربکس، موتورگیربکس
الکتروگیربکس، موتورگیربکس
گیربکس سرعت بالائی را از محور موتور گرفته و تبدیل به سرعت کمتری در محور و فلکه گیربکس می کند. با طراحی درست قطر فلکه گیربکس و کاهش سرعت مناسب فلکه گیربکس، کابین آسانسور را توسط سیم بکسل با سرعت تعیین شده به حرکت در می آورد.
محور موتور توسط موتور درجهت یا خلاف جهت عقربه های ساعت به چرخش در می آید و در نتیجه کابین آسانسور توسط فلکه گیربکس به بالا یا پائین حرکت می کند.
نسبت ماردون و چرخ دنده را می توان با مقایسه سرعت ورودی و خروجی از شفت به صورت زیر محاسبه کرد :
سرعت خروجی از محور( دور در دقیقه )/سرعت ورودی به محور( دور در دقیقه ) = نسبت تبدیل گیربکسrG
برای مثال اگر سرعت ورودی 3000 دور در دقیقه و سرعت خروجی 60 دور در دقیقه باشد نسبت تبدیل گیربکس برابر خواهد بود با rG= 3000/60 = 50/1 و نوشته می شود( 50 : 1 )
چرخ دنده و ماردون به دلایل زیر در سیستم به کار برده می شوند:
با یک گیربکس کوچک و با استفاده از اختلاف کمی در قطر چرخ دنده و ماردون چرخ دنده و ماردون، میتوان سرعت ورودی بالائی را به نسبت قابل توجهی کاهش داد. گشتاور بالائی را به فلکه گیربکس انتقال داده و باعث ایجاد نیروی لازم جهت حرکت بار می گردند. در طول عملیات به آرامی- و نرمی حرکت میکنند.معمولاً
بدون دردسر و با کارائی بالا کار می کنند. محاسبه نسبت تبدیل گیربکس برای موتوری با سرعت مشخص:
نمادهای مورد استفاده و واحد آنها:
N1 = سرعت موتور یا سرعت ورودی به محور(دور در دقیقه)
N2 = سرعت خروجی از محور(دور در دقیقه)
D = قطر محور گیربکس(متر)
V = سرعت حرکت کابین(متر در ثانیه)
VR = سرعت سیم بکسل
p= عدد پی برابر 3.14
همانطور که قبلاً گفتیم:
سرعت ورودی به محور ( دور در دقیقه ) |
= نسبت تبدیل گیربکس rG |
سرعت خارجه شده از محور ( دور در دقیقه ) |
RG=N1/N2
سرعت وارده به محور همان سرعت موتور بوده که مشخص است N1
سرعت خروجی از محور، N2 مشخص نبوده ولی برابر با سرعت محور گیربکس می باشد. این دو به یکدیگر متصل هستند.
سیم بکسل نیز که در شیار محور گیربکس(فلکه) قرار گرفته است با همان سرعت محور گیربکس حرکت می کند(فرض بر این است که لغزشی وجود ندارد).
از طرفی سرعت حرکت کابین، V که توسط سیم بکسل و از طریق محور گیربکس به حرکت در می آید نیز بسته به طراحی ما مشخص است.
توجه داشته باشید که چنانچه از سیستم تعلیق یک به یک ( 1 : 1 ) استفاده شود، سرعت کابین و سرعت سیم بکسل برابر است ( V = VR ) ولی اگر از سیستم تعلیق دو به یک ( 1 : 2 ) استفاده شود سرعت سیم بکسل دو برابر سرعت کابین خواهد بود. ( VR = 2V ) پس با داشتن سرعت حرکت کابین و از آنجا با به دست آوردن سرعت چرخش فلکه گیربکس سرعت خروجی محور (N2 ) نیز به دست خواهد آمد. از آنجائی که سرعت سیم بکسل و سطح شیار فلکه با هم یکی است قطر محور گیربکس ( D ) و سرعت سیم بکسل ( VR ) برای اندازه گیری سرعت چرخش محور خروجی مورد استفاده قرار می گیرند.
محور گیربکسی با قطر D محیطی برابر با D*p خواهد داشت ( همان مسافتی که سیم بکسل در شیار فلکه حرکت می کند )، در نتیجه در یک چرخش، به اندازه D*p از طول سیم بکسل از شیار عبور خواهد کرد.
سرعت سیم بکسل، VR متر در ثانیه است( که بنا به طراحی برابر می شود با سرعت کابین یا نصف سرعت کابین )در نتیجه در یک ثانیه VR متر از سیم بکسل از شیار عبور خواهد کرد.
در هر چرخش احتیاج به D*p متر از سیم بکسل داریم تا در شیار حرکت کند.
پس در یک ثانیه چند بار مسافت D*p طی خواهد شد تا VR متر سیم بکسل جا به جا شود؟
برای جواب می بایست VR را بر D*p تقسیم نمود:
( دور در ثانیه ) D*p/ VR= سرعت فلکه گیربکس در نتیجه سرعت خروجی محور در یک دقیقه،N2 برابر خواهد بود با :
( دور در دقیقه ) D*p/60 VR = N2
پس خواهیم داشت :
در زمانیکه این فرمول را به کار می برید ،
D P N1 |
= |
N1 |
= |
N1 |
= |
نسبت تبدیل گیربکس rG |
60 VR |
D P/60 VR |
N2 |
حتماً به یاد داشته باشید :
در صورتیکه از سیستم تعلیق یک به یک ( 1 : 1 ) استفاده شود : V= VR
در صورتیکه از سیستم تعلیق دو به یک( 1 : 2 )استفاده شود : VR = 2V و واحد D حتماً به متر خواهد بود .
نویسنده: آقای مهندس علیرضا حنفی