برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی

برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی و

برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی

برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی و

داده هایی در مورد برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی و

تبلیغات
آخرین نظرات

پرسش و پاسخ 2

ShahBaz | يكشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۳، ۰۷:۵۰ ب.ظ


  • کد سؤال: 36 و توسط آقای بابک طالعی به شماره همراه: 09144115955 و با ایمیل: Taleeibabak@gmail.com

  • با سلام: اینجانب بابک طالعی مایل به احداث کارگاه تولید بلوک سی ال سی (بتن کفی) در شهر تبریز می باشم لذا قبل از اقدام سوالاتی در مورد شرینکیج و یا نحوه چسبیدن گچ به این نوع بلوک ها داشتم که در صورت راهنمایی های این انجمن کمکی در تسریع احداث این کارگاه برای بنده خواهد شد. با تشکر

  • پاسخ آقای اردلان با شماره همراه 09188748875 و ایمیل m.t.ardalan@gmail.com

  • شرینکیج فوم بتن عمده ترین مشکل آن است که هنوز راه حلی برای آن ارائه نشده است. برای دوری جستن ازتبعات آن می توان محصول راپس ازحدود 4 هفته تحویل مشتری داد که نیاز به مساحت انبار زیاد و همچنین سرمایه در گردش فراوان دارد اما نسل جدیدتر بتن های سبک موسوم به naac یابتن گازی غیراتوکلاو باداشتن مقاومت بیشتر، شرینکیج ناچیز، زمان گیرش کمتر و نیز نیاز به فضای سالن و انبار کمتر همچنین سرمایه اولیه و در گردش کمتر، ارجح است. اینجانب تولید کننده این نوع بتن درهمسایگی شما هستم. درصورت تمایل با اینجانب تماس بگیرید. گیرش فوم بتن به گچ درحد قابل قبول است. در صورت استفاده ازگچ گیپتون گیرش کاملتری حاصل می شود.

  • پاسخ آقای: ارژنگ امیرمالک
    همراه: 09144210927
    ایمیل:Hero_azg@yahoo.com

  • سلام، من در مراغه ٥ ساله که تولید میکنم. تشریف بیارید خوشحال میشم. گرچه دوستانی در اربیل عراق دارم که اونا هم میتونن کمک شما کنن.



  • کد سؤال: 33 و توسط آقای مهندس حسن زاده به شماره همراه: 09151876031 و با ایمیل:a_hasanzadeh67@yahoo.com

  • سلام، خسته نباشید، سؤالی داشتم خدمتتون که خیلی مهمه. علت شکستن بتن در دستگاه میکسر جهت کفسازی ساختمان با بتن سبک چیست؟ منظورم اینه که چه چیزی باعث می شه حجم بتن خروجی با حجم بتن داخل دستگاه یکی نباشه؟ استاتور نو است و فوم هم فوم خوبی استفاده شده است. فوم پروتئینه و لیتری 2000 تومان برامون هزینه داشته و مصرف فوم در هر میکسر 1.5 متر مکعب حدوداً 2.5 لیتر می باشد. دستگاه 3 فاز است: شکل دستگاه تو وبلاگمون: foom-beton.blogfa.com ممنون می شم پاسخ بفرمایید. موفق باشید.

  • پاسخ آقای فرهاد عطائی با شماره همراه: 09143586923 و ایمیل: ataeifarhad@yahoo.com

  • پدیده فوم شکنی حدوداً 20 الی 25 درصد فوم بتن خروجی را کاهش میدهد.

  • پاسخ آقای صائب لطفیان مقدم با شماره همراه: 09151210949 و ایمیل: saeblotfian@gmail.com

  • بطور کلی افت یک امر طبیعی در فوم بتن می باشد که شامل دو نوع «افت حین اجرا» و «افت پس از اجرا» می باشد. الف- افت فوم بتن در حین اجرا: زمان اتفاق افتادن این افت از لحظه اضافه شدن فوم به مخلوط بتن کفی، تا تخلیه آن بر روی سطح می باشد. این افت در اثر حباب شکنی (از بین رفتن حبابهای هوای موجود در بتن کفی) و در نتیجه کاهش حجم فوم بتن، اتفاق می افتد. یکی از عوامل بسیار موثر در حباب شکنی فوم بتن، نوع پمپاژ دستگاه فوم بتن است. در حال حاضر دو نوع سیستم پمپاژ «مونوپمپی» و «تحت فشار» متداول است که در روش ارسال بتن کفی با مونوپمپ، بدلیل ضربات متوالی مونوپمپ به مخلوط فوم بتن، میزان حباب شکنی نسبت به نوع پمپاژ تحت فشار بیشتر است. عوامل مختلف دیگری در حباب شکنی بتن کفی موثرند که از جمله می توان به نوع فوم مصرفی، میزان دور میکسر، مدت زمان اختلاط، تعداد طبقات ساختمان و ... اشاره کرد. ب- افت فوم بتن پس از اجرا: مقدار این افت به عوامل مختلفی از جمله نوع و نسبت سیمان در مخلوط، نسبت آب به سیمان، چگالی فوم بتن، کیفیت و نوع ماده فوم و روش عمل آوری بستگی دارد. بتن کفی در 28 روزگی به نهایت انقباض خود می رسد و پس از آن میزان انقباض ناچیز است. با عمل آوری مناسب در این مدت، انقباض فوم بتن به 0.1 و کمتر محدود می شود. با آرزوی موفقیت، قائم بتن خراسان www.efoambeton.com



    • کد سؤال: 23 و توسط آقای قنبری به شماره همراه: 09147173856 و با ایمیل:

    • با سلام، آیا میشود بجای ماسه از سبکدانه پوکه معدنی یا سایر پر کننده ها در سی ال سی استفاده کرد؟ اگر نه دلیل آن چیست؟ 

      استفاده از سبکدانه ها در طرح اختلاط بتن کفی امکانپذیر است و توصیه می شود زیرا در اینصورت مزایای متعددی را نیز با خود خواهد داشت. کاهش ترک های موئی ناشی از جمع شدگی، افزایش مقاومت فشاری، آب بندی قالبها و جلوگیری از نشت بتن ازجمله مهمترین مزایای استفاده از سبکدانه می باشد. مهمترین محدودیت های آن در کنار آنالیز اقتصادی، تفاوت چگالی و امکان شناوری و یا ته نشینی و همچنین کاهش روانی و اسلامپ بتن کفی می باشد. 



  • کد سؤال: 22 و توسط آقای ابوالقاسم فاطری از شرکت سبک آشیان گستر البرز به شماره همراه: 09112132053 و با ایمیل info@saga.co.ir

  • سلام - همکاران گرامی برای تسریع در گیرش قالب آیا تاکنون تجربه ای در استفاده از گچ در بتون سبک دارند؟ اگر بلی تأثیر آن در مقاومت فشاری و جمع شدگی چقدر است؟

  • پاسخ آقای دکتر مرتضی ظریف با ایمیل zarif.gh@gmail.com

  • گچ از جمله مصالح ساختمانی است که زمان گیرش آن بسیار پایین است. استفاده از گچ باعث چسبندگی بتن به ماشین آلات و سخت شدن آن در بازه تولید روزانه می شود. از طرفی مقاومت گچ در برابر آب چندان خوب نیست و بتن را در برابر آب آسیب پذیر می کند. برای تسریع در فرآیند گیرش بهتر است بجای گچ از فیلرهای معدنی رسوبی مانند پودر سنگ های آهکی استفاده شود. 



  • کد سؤال: 20 و توسط آقای بابک عطاری به شماره همراه: 09124791754 و با ایمیل babak.attari@gmail.com

  • با سلام و عرض ادب، ما در طرح اختلاط تولید آزمایشی خود از کف ساز پروتئینی ایرانی استفاده می کنیم. چگالی فوم را نیز اندازه می گیریم تا طبق دستور العمل سازنده آن باشد. اما پس از خروج بلوک از قالب افزایش چشمگیر چگالی برای آن اتفاق می افتد. علت چه می تواند باشد؟ سپاس گزارم عطاری.


  • پاسخ آقای پوریا با ایمیل russell_radical@vatanmail.ir

  • زمانی که حباب ها پس از خروج بتن از میکسر یا حتی درون قالبها میشکنند ما عملا با 3 مشکل مواجه میشویم. 1- حجم بلوک تولید شده کمتر از حجم میکسر میگردد. مثلا از یک میکسر با 2 متر مکعب گنجایش ممکن است تنها 1/3 متر مکعب قالب بلوک پر شود. 2 - بتن داخل قالب افت کرده و اندازه بلوک کاهش میابد. 3 - چگالی بلوک بالا رفته و بلوک سنگین میشود و به لحاظ سنگینی و افزایش بار مرده ساختمان مورد تایید ناظر قرار نمیگیرد. البته در این شرایط به لحاظ تراکم جامدات در بلوک طبیعتا مقاومت و سختی بیشتری نسبت به بلوک سبکتر و استاندارد ایجاد خواهد شد اما چون وظیفه باربری در ساختمان برای این بلوک تعریف نشده این مقاومت کمکی به کیفیت نخواهد کرد. مقاومت را میتوانید در بلوک سبک با استفاده از میکروسیلیس به دست آورید. مشکل شما نوع فوم هست و ثبات حباب و انعطاف کف. اگر در تهران موفق به تهیه فوم مرغوبتر نشدید مکاتبه بفرمایید.



  • کد سؤال: 19 و توسط آقای اردشیر قلم آراء به شماره همراه: 09121150454 و با ایمیل ardeshir_ghalamara@yahoo.com

  • با سلام، سؤالاتی در مورد تکنولوژی های روز تولید بتن سبک هست که مهمترین آن تغییرات در میکسر می باشد. همه موارد به نسبت آب به سیمان توجه خاص دارند و از دستگاههای کاهنده آب استفاده می نمایند. این دستگاه ها روانی مناسبی را بدون اضافه کردن فوق روان کننده ها به بتن می دهند. اینجانب تغییراتی در سیستم داده ام که درصد آب به سیمان را کم و فوم در هنگام تخلیه به ملات اضافه و کیفیت عالی بدست می آید. تولید بصورت مستمر صورت میگیرد و چگالی بلوک ها یکسان است و بعضی موارد دیگر. آیا همکاران دیگر با نظر من موافقند و یا در این زمینه تجربه ای دارند؟ شرکت سبک سازان گیلان سنگ.

  • پاسخ آقای دکتر مرتضی ظریف با ایمیل zarif.gh@gmail.com

  • با عرض سلام و ادب، برای شروع و پایان فرایند هیدراسیون سیمان نیاز به 25 درصد وزنی سیمان آب می باشد. در عمل این کار امکان پذبر نمی باشد چرا که اولاً ماشین آلات قادر به کار در چنین شرایطی نیستنند دوماً سیمان با این مقدار آب بصورت گلوله در آمده و نمی تواند با فیلرها ترکیب شود. فلسفه استفاده از روان کننده ها و فوق روان کننده ها ایجاد یک مکان با بار الکتریکی منفی است تا روانی مناسب به بتن داده شود و ذرات جامد از هم دور شوند. ایجاد این فضا هم بوسیله افزاینده امکان پذیر است هم بوسیله قطعات مکانیکی. عیب اصلی در این روش ناپایداری فوم می باشد که باعث افزایش مصرف فوم و غیر اقتصادی شدن طرح می باشد. شرایط مطلوب اختلاط آب + فوم + افزودنی ها باید بررسی و نحوه اختلاط بدست آید. 
    اصولاً هرچقدر از نسبت آب به سیمان کمتری استفاده شود بهتر است. وجود آب بالا در فوم بتن باعث کاهش مقاومت و جمع شدگی بتن می شود. نسبت آب به سیمان 0.4 برای این بتن حد مطلوب می باشد که بنا بر نیاز ممکن است این مقدار بیشتر شود.

  • پاسخ آقای اردشیر قلم آراء با شماره همراه 09121150454 و با ایمیل ardeshir_ghalamara@yahoo.com

  • با سلام به جناب آقای دکتر مرتضی ظریف، احتراما اینجانب با تلاش فراوان در سالهای متوالی و با مشاوره گرفتن ازمهندسین با تجربه در ساخت ماشین آلات و تجهیزات حرفه ای و صنعتی و با تولید بلوک سبک و اجرای آن در پروژه ها به تجربه فراوان دست پیدا کردم. اکنون به تمام مشکلات بلوک سبک بتن کفی و حتی بلوک های مشابه مثل تولید بلوک سیمانی با پودر آلمینیوم بدون اتوکلاو و سایر بلوک سبک اشنا هستم. برای رفع معایب ابتدا باید صنعتی فکر کرد نه کارگاهی، از ساخت ماشین آلات بی کیفیت جلوگیری کرد. دقیقا و شاید بیشتر دستگاه مربوط به تولید که مخلوط آب، سیمان، ماسه و فوم و یا سایر افزودنی که به غلط در میکسر مخلوط شده احتمالا فکر میکنیم که با کیفیت در حال تولید هستیم و هر بار باید این پروسه را طی کنیم. بقول معروف (بج بج) تولید نمایم. بعدا بفکر سیمان که مواد اصلی است و بعنوان چسب که باید آنرا عمل بیاوریم و از 100% توان سیمان مخلوط با آب جهت ایجاد برای اختلاط مصالح پر کننده تا در خود جذب نماید. متاسفانه عمده مشکل مربوط به بلوک از اینجا شروع میشود. احتمالا مصرف مواد پر کننده مانند ماسه از نظر کیفیت و دانه بندی و نوع ماسه که آنهم رعایت نمیشود. باید بفکر فوم باشیم که با پاروی آهنی به جانش می افتیم تا مخلوط شود و در واقع کف را تبدیل به آب اضافه و در نهایت از فوم بیشتری استفاده میشود و مضراتی دیگری که دارد و سایر موارد که باید رعایت شود مثل دمای میحط، دمای آب، آنالیز موا د مصرفی شامل سیمان، آب و ماسه. نوع فوم، کیفیت فوم و سایر آفزودنی ها و نوع قالب و با رعایت تمامی این موارد آماده برای عمل آوری بلوک تولیدی در مورد روان کننده ها و فوق روان کننده ها مطمئن باشید اگر یک فایده داشته چند برابر در مورد بتن کفی اشکال و ضرر دارد. مطمئن هستم در مورد نیروی کار و قالب های بی کیفیت در بازار و انالیز قیمت تمام شده تولید بر حسب متر مکعب و سایر موارد باید بیشتر صبحت کرد. سیستم تولید مستمر به رفع کلیه اشکلات که در بالا ذکر شده فایق آمده زیرا از نیروی کار کمتر، سرعت بالای تولید، کیفیت تولید، کاهش هزینه تولید و سایر موارد پیشگام است. کیفیت اتفاقی نیست. به امید موفقیت بیشتر درتولید بتن سبک clc 



  • کد سؤال: 17 و توسط آقای ارمان محلی از استان گلستان به شماره همراه: 09119614316

  • باسلام، سیستم دستگاه بنده منو پمپ 80 و مخزن 1/5 متر مکعبی می باشد و طرح اختلاط هم 350 سیمان، 100 پودر سنگ و 50 ماسه است و پس از خشک شدن کیفیت مناسبی دارد اما مشکلی که دارم اینست که گاهی دستگاه بین 55 تا 60 قالب و گاهی بین 40 تا 45 قالب پر می کند. علت از چیست و راه حل چیست؟ همچنین آیا استفاده از الیاف مشکی را توصیه می نمایید؟ با تشکر مهندس محلی از استان گلستان.

    جواب شما.



  • کد سؤال: 14 و توسط آقای مهدی علی اکبری mahdi.aliakbari@yahoo.com

  • با سلام، من تولید کننده بلوک سبک هستم. درصد اختلاط بتن من برای 1 متر مکعب به قرار زیر است: 300 سیمان، 150 ماسه بادی، 150 آب مستقیم، 60 آب داخل فوم ژنراتور، 1 فوم
    مشکل اینست که مواد بعد از اختلاط حجم 1 متر مکعب قالب را پر نمی کنه و فقط 0.66 متر مکعب را پر میکنه. سؤالم اینه که آیا می توانم میزان آب را افزایش بدهم؟ با تشکر

    اگر ابتدا 1 متر مکعب بتن ایجاد می شود و در مرحله ارسال حجم آن کاهش می یابد پدیده فوم شکنی روی داده است. مهمترین عوامل مؤثر در این پدیده نوع فوم، روانی فوم و سیستم ارسال بتن می باشد. چنانچه بتن در ابتدا حجمی کمتر از این دارد لازم است فوم تا رسیدن به حجم مورد نظر اضافه شود. البته مقدار ماسه موجود در طرح اختلاط فوق نامناسب و لازم است 250 الی 300 کیلو گرم در نظر گرفته شود.

  • پاسخ آقای: ارژنگ امیرمالک
    همراه: 09144210927
    ایمیل:Hero_azg@yahoo.com

  • سلام، ماسه شما 150 لیتر باید باشه.


  • کد سؤال: 8 و توسط ناشناس 09189477704

  • مناسب ترین ماسه برای ساخت بتن سبک کفی چیست؟

    ماسه بخش مهمی در طرح اختلاط بتن های سبک کفی است که می بایست با دقت لازم انتخاب گردد. پیچیدگی رفتار فیزیکی و رئولوژیکی این بتن ها در کنار عوامل اقتصادی باعث گردیده است تا انتخاب ماسه مناسب بدشواری صورت گیرد. آنچه مسلم است اینست که از مهمترین مشکلات بتن های سبک سلولی مقاومت پائین، جمع شدگی بالا و ترک های موئی است که با درشت تر شدن دانه بندی ماسه این مشکلات بنحو مؤثری کاهش می یابد اما همزمان پدیده های شناوری کف (Flotation) و رسوب مصالح (Precipitation) شدت خواهد یافت. بنابر این انتخاب ماسه و دانه بندی آن در ارتباط تنگاتنگ با چگالی هدف و میزان عیار و مقدار فیلر و . . . می باشد. در یک نگاه کلی:
    1- سیلیس (SiO2) بالا در بتن های سبک کفی مانند بتن های معمولی اثر مثبتی بر خواص خواهد داشت.
    2- در چگالی های مربوط به تولید بلوک (در حدود 700) دانه بندی ماسه کمتر از 2 میلی متر و حداکثر 20 درصد کمتر از 0.2 میلی متر توصیه می شود.
    3- استفاده از دانه بندی بالاتر برای بتن های با چگالی بیشتر صورت می گیرد بنحوی که برای بتن های با چگالی 1200 می توان از ماسه های با دانه بندی تا 5 میلی متر نیز استفاده نمود. 


  • بهترین چگالی برای تولید بلوک چیست؟
  • برای حفظ خواص دیگر لازم است مقدار چگالی در حالت خشک (Dry Density) در محدوده 750 - 700 بر حسب kg/m3 باشد. بطور میانگین در اثر تبدیل بتن خیس به بتن خشک حداکثر 100 واحد افت چگالی خواهیم داشت لذا لازم است مقدار چگالی بتن خیس (Wet Density) در محدوده 850 - 800 بر حسب kg/m3 تنظیم شده باشد.


  • مناسب ترین عیار سیمان برای تولید بلوک کدام است؟
  • اگرچه میزان عیار به نوع سیمان بستگی دارد اما در یک حالت کلی می توان گفت بهترین مقدار عیار سیمان 350 - 300 بر حسب kg/m3 می باشد. عیار پائین تر منجر به کاهش مشخصات مکانیکی مانند مقاومت فشاری و خمشی و عیار بالاتر ضمن افزایش هزینه تمام شده باعث افزایش میزان جمع شدگی ناشی از خشک شدن و تشدید ترک های موئی خواهد شد. توصیه می شود در فصل زمستان از حد بالائی و در فصل تابستان از حد پائینی عیار استفاده شود.


  • بهترین مقدار ماسه مصرفی در طرح اختلاط چیست؟
  • میزان ماسه مصرفی در فوم بتن نسبت به مقدار سیمان ارزیابی می شود. به این منظور از کمیتی به نام نسبت ماسه به سیمان (S/C, Sand to Cement Ratio) استفاده می شود. با توجه به چگالی ماسه های مصرفی میزان این نسبت بطور تقریب 0.7 می باشد. بر این اساس چنانچه از عیار 350 استفاده کنیم مقدار ماسه در حدود 250 کیلو گرم به ازای هر متر مکعب بتن خواهد بود. در تولید بلوک این نسبت تا 1 قابل افزایش است.


  • مقدار آب مصرفی در تولید فوم بتن چقدر است؟
  • میزان آب مصرفی در تولید فوم بتن مانند بتن های معمولی با کمیتی به نام نسبت آب به سیمان (W/C, Water to Cement Ratio) ارزیابی می شود. تنها تفاوت در این است که میزان آب ورودی به فوم بتن در 2 مرحله یکی بطور مستقیم و دیگری از طریق فوم وارد میکسر می شود. بطور تقریب نسبت آب به سیمان در مرحله اول حدود 0.5 و آب ورودی ناشی از فوم در مرحله دوم در حدود 0.2 و کل نسبت آب به سیمان در حدود 0.7 خواهد بود. توصیه می شود این نسبت در محدوده 0.7 - 0.65 باشد. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی