برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی

برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی و

برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی

برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی و

داده هایی در مورد برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی و

تبلیغات
آخرین نظرات

آموزش راه اندازی موتور DC با استفاده آز آی سی درایور L298N در دو جهت



درایور چیست ؟   

   همان طور که می دانیم  موتور های جریان مستقیم برای کار کردن نیاز به تغذیه (بایاس) دارند . معمولا موتور هایی که برای ساخن ربات های دانشگاهی استفاده می شود با ولتاژ های 5 یا 6 یا 9 یا 12 یا 24 کار می کند . و بسته به مدل ، روش ساخت ، قیمت و ... دارای جریان کشی حدود 100 میلی آمپر تا 5 آمپر می باشند . یک روش آن است که آن را مستقیما به باطری وصل نماییم در این صورت با سرعت نهایی هود و در یک جهت خاص می چرخد اما در ربات ها ما نیاز به کنترل موتور [ روشن و خاموش کردن ، کنترل سرعت ، کنترل جهت و کنترل موقعیت ] داریم  در نتیجه باید موتور را با استفاده از کنترلر ها ( مدارات منطقی یا مایکروکنترلر ها یا پی ال سی یا رایانه)  کنترل نماییم . آما همان طور که می دانیم خروجی میکروکنترلر ها 5 ولت و 2 میلی آمپر است و نمی تواند موتور را بچرخاند . بنابراین ما نیاز به مدارات واسطه برای اتصال کنترلر به موتور داریم . به این مدارات درایور می گویند . که این درایور می تواند ترکیب رله و ترانزیستور یا آی سی یا مدارات ترکیبی باشد . معمولا برای موتور های دارای ولتاژ 5 تا 46 و جریان حداکثر 2 آمپر از آی سی L298N استفاده می شود . قابل ذکر است با یک آی سی می توان دو موتور دی سی را همزمان کنترل نمود .

   
ساختمان داخلی L298N  



ترتیب و نام پایه ها ی آی سی L298N   



راه اندازی دو موتور جریات مستقیم به صورت هم زمان با قابلیت گردش در دو جهت   

برای راه اندازی ، به دو باطری نیاز داریم . یکی برای تغذیه آیسی و دیگری برای تغذیه موتور ها ، منفی دو باطری را با سیم به هم وصل می کنیم  و آن را «زمین» می نامیم  یعنی مقدار آن صفر ولت ، فرض می شود . دقت شود  باطری تغذیه موتور ، دارای ولتاژی برابر با ولتاژ موتور  و دارای قابلیت جریان دهی بیشتر یا مساوی با جریان مورد نیاز  دو موتور باشد . همچنین ولتاژ باطری تغذیه آی سی باید بین 4/5 تا 7 ولت باشد . برای جلوگیری از سوختن آی سی باید پایه های 2 و 3 و 14 و 15 را با استفاده از دیود محافظت کنیم یعنی به هر یک از پایه ها دو دیود وصل می نماییم . کاتد دیود اول را ( قسمتی که خط دارد ) به سر مثبت باطری تغذیه موتور ، و آند دیود اول را به پایه آیسی وصل می نماییم  و کاتد دیود دوم را به پایه آیسی و آند دیود دوم را به زمین وصل می نماییم ( مطابق شکل ) . بهتر است دو سر پایه ورودی موتور را با یک خازن بدون قطب پلاستیکی ظرفیت بالا ، به هم وصل نمایید . سپس طبق آن چه در زیر آمده پایه ها را وصل می نماییم .



پایه شماره یک CURRENT SENSING A

این پایه را  به زمین ( منفی باطری ) وصل می نماییم .

پایه شماره دو  OUT PUT 1 

این پایه را به یک سر ورودی پایه ی موتور اول وصل می نماییم . ( حفاظت توسط دو دیود فراموش نشود)

پایه شماره سه OUT PUT 2

این پایه را به  سر دیگر پایه ی ورودی موتور اول وصل می نماییم . ( حفاظت توسط دو دیود فراموش نشود)

پایه شماره چهار   SUPPLY VOLTAGE VS

این پایه را به سر مثبت باطری تغذیه موتور وصل می نماییم .

پایه شماره پنج INPUT 1

این پایه را به یکی از پایه های کنترلر وصل می نماییم .

پایه شماره شش ENABLE A

این پایه را به یکی از پایه های کنترلر وصل می نماییم .

پایه شماره هفت INPUT 2

این پایه را به یکی از پایه های کنترلر وصل می نماییم .

پایه شماره هشت GND

این پایه را به زمین ( منفی باطری ) وصل می نماییم .

پایه شماره نه LOGIC SUPPLY VOLTAGE VSS

این پایه را به سر مثبت باطری تغذیه آی سی وصل می نماییم .

پایه شماره ده INPUT 3

این پایه را به یکی از پایه های کنترلر وصل می نماییم .

پایه شماره یازده ENABLE B

این پایه را به یکی از پایه های کنترلر وصل می نماییم .

پایه شماره دوازده INPUT 4

این پایه را به یکی از پایه های کنترلر وصل می نماییم .

پایه شماره سیزده OUT PUT 3

این پایه را به یک سر ورودی پایه ی موتور دوم وصل می نماییم . ( حفاظت توسط دو دیود فراموش نشود)

پایه شماره چهارده OUT PUT 4

این پایه را به سر دیگر ورودی پایه ی موتور دوم وصل می نماییم . ( حفاظت توسط دو دیود فراموش نشود)

پایه شماره پانزده CURRENT SENSING B

این پایه را به زمین ( منفی باطری ) وصل می نماییم .



   
کنترل موتور

اکنون می توانید با نوشتن برنامه در کنترلر (میکروکنترلر یا رایانه یا .... ) موتور را به وسیله 6 پایه کنترل نمایید نحوه کار موتور در جدول زیر آمده است .

   

 
نویسنده محسن جعفرزاده

زکات علم نشر آن است .

منبع : سایت تخصصی مهندسی رباتیک  www.robotics-engineering.ir


===================================================================

سلام
ممنون از مطالب بسیار خوبتون
من یه سوال داشتم 
مداری که من وصل کردم دقیقا عین همین هست و کاملا هم کار میکنه ولی یه مشکلی که داره اینه که همش L298 میسوزه 
انگار زیاد آمپر میکشه , زود داغ میکنه( سینک هم داره) بعد هم سرعت موتور ها کم میشه و LEDها کم نور میشن انگار نیمه سوز میشن .
وقتی l298 رو عوض میکنم خوب میشه 
نمیدونم چه کار کنم که جریان زیادی نکشه 
اگه میشه کمکم کنید
(به پایه 9 , 10v میدم یعنی میشه زیاد باشه؟)

موتور هاتون چه قدر جریان نیاز دارند؟ اندازه ی موتور با باری که روش هست متناسبه؟
وقتی موتور ها به مدار وصل نیستند بازم داغ میشه؟اگر نه مشکل از متناسب نبودن موتور هاست.

شما دیود رو وصل کردید؟جهت دیود رو نگاه کنید ببینید برعکس نیست؟اگه نبود یک ولت متر یا آمپر متر بگذار ببین چه قدر جریان میکشه؟

اگر دیود ها رو برعکس بزنید ,دیود ها داغ میشند نه درایور.

========================================

من که توصیه می کنم 298 استفاده نکنید فقط 6203 اما با این حال اگه دوستان اصرار داشتند بگن یه آموزش ساده بذارمک که راحت 

مدارشون رو راه بندازن


اگر دوستان می خوان از شکل بالا به عنوان مرجع استفاده کنند حواسشون باشه که مقاومت پایه sense رو مثل شکل 100 اهم نذارن که کلا موتور حرکت نخواهد کرد. چون افت ولتاژ روی این مقاومت مثلا به ازای 100 میلی آمپر میشه 10 ولت که اگه مدار داخلی درایور رو نگاه کنید متوجه میشید کلا سیستم تعطیل میشه.
من پیشنهاد میدم دو تا مقاومت 1 اهم توان بالا رو به صورت موازی استفاده کنید.


مدار زیر یکی از بهترین جایگزین های l298 است

کد: [انتخاب]
http://roboticseng.persiangig.com/image/h%20bridge.BMP

جهت جریان تا 5 آمپر ترانزیستور های دوقطبی را TIP127 قرار بدهید
جهت جریان تا 10 آمپر ترانزیستور های دوقطبی را TIP147 قرار بدهید

ماسفت را یکی از مدل های زیر قرار بدهید
IRL2505
IRL1004
IRL3103
IRL3713



سلام 
 هیچ نیازی به دیود نیست با هر موتور  یه خازن سرامیکی موازی کنید هیچ مقاومت و یا چیز دیگه هم بهش وصل نکنید خیلی خوب جواب میده اصلا هم نمیسوزه
فقط وقتی روشن است بهش دست نزنید که ممکنه بسوزه اونم اگه بدنه را به پایه زمینش وصل کرده باشید این دستم بذارید نمیسوزه



میتونید بین میکرو و درایور بافر قرار بدید
ولی من تا حالا این مشکل رو نداشتم
شما خازن تغذیه رو چند قرار دادین؟


راهنمای پایه ها : 

1 و 15 : میتونید با مقاومت نیم اهم بزنید به منفی تا مقاومت ها به عنوان فیوز از آی سی حفاظت کنن!! (طبق دیتاشیت) یا مستقیم به زمین!
2 و 3 : خروجی های موتور یک 
4 : ورودی تغذیه موتور ها (هر ولتاژی به این پایه برسونید موقع روشن شدن موتور ها به اونا هم همین ولتاژ میرسه!!)
5 و 7 : ورودی های موتور یک برای مشخص کردن جهت (به 5 یک و به 7 صفر بدی تو یک جهت و اگه به 5 صفر و به 7 یک بدی تو جهت دیگه میچرخه و اگه به هردو 1 بدی حکم ترمز داره )
6 : اگه میخواین سرعت موتور یک رو با میکرو کنترل کنید بدید به خروجی PWM میکرو یا اگر نه بدید به مثبت 5 ولت یا سطح منطقی 1
8 : منفی
9 : منقطی 1 یا مثبت 5 ولت
10 و 12 : ورودی های موتور دو برای مشخص کردن جهت (به 10 یک و به 11 صفر بدی تو یک جهت و اگه به 10 صفر و به 11 یک بدی تو جهت دیگه میچرخه و اگه به هردو 1 بدی حکم ترمز داره )
11 : اگه میخواین سرعت موتور دو رو با میکرو کنترل کنید بدید به خروجی PWM میکرو یا اگر نه بدید به مثبت 5 ولت یا سطح منطقی 1
13 و 14 : خروجی های موتور دو


دوستان بهترین مدار توی دیتاشیت هست.
شخصا بالای 15 بار بستم و جواب گرفتم.
l6203 صد در صد خازنم میخواد.l298 اگر نباشه هم باید کار کنه(تجربی)


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی