برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی

برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی و

برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی

برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی و

داده هایی در مورد برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی و

تبلیغات
آخرین نظرات

منبع تغذیه میکروکنترلر

ShahBaz | جمعه, ۱۸ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۳۴ ب.ظ

یکی از مهم ترین بخش های هر پروژه صنعتی منبع تغذیه میکروکنترلر می باشد. منبع تغذیه برای میکرو مانند هوا برای موجود زنده است و اگر کوچکترین نویز، ریپل و یا قطعی داشته باشد براحتی بر روی مدارهای داخلی میکرو تاثیر خواهد گذاشت.
@EEFZIR
http://eefz.ir
بهترین منبع تغذیه برای میکرو کنترلر ترانسفورماتور، یکسوساز و رگولاتور به علاوه یک سلف در خروجی است. (از یک سلف ۱ میکروهانری توان بالا می توانید در خط مثبت خروجی استفاده کنید). این مجموعه در تمام بردهای صنعتی حرفه ای به چشم می خورد.
@EEFZIR
http://eefz.ir
استفاده از منبع تغذیه سوئیچینگ برای میکرو به هیچ عنوان توصیه نمی شود. هر چند جدیداً بخاطر ارزان تر تمام شدن این منابع در بردهای صنعتی بیشتر از چنین منبع تغذیه هایی استفاده می شود ولی بیشترین مراجعات برای تعمیر بردهای صنعتی بخاطر سوختن آی سی سوئیچینگ آن است. (@EEFZIR) تصور کنید در منابع تغذیه سوئیچینگ یک آی سی به طور مستقیم با برق شهر در ارتباط است و با نوسانات برق که امری عادیست براحتی آسیب می بیند و حتی منفجر می شود. همچنین با مقایسه ترانس جوش های قدیمی ترانس دار و ترانس جوش های جدید سوئیچینگ ملاحظه می کنید که قدیمی ها هرگز برای تعمیر ارجاع داده نمی شوند ولی سوییچینگ ها به کرات برای تعمیر ارسال می شوند.
@EEFZIR
http://eefz.ir
نکته بعدی جدا بودن ترانس تغذیه میکرو از سایر بخش های غیر دیجیتال و بارهای القایی و سلفی مثل رله ها و موتورهاست. ترانس میکرو بهتر است یک ترنس کوچک ۹ ولت ۵۰۰ میلی آمپر باشد که پس از یکسو سازی و رگوله شدن با رگولاتور و ترکیب خارن های ۱۰۰۰ میکروفارد و ۱۰۰ نانوفارد به میکرو اعمال شود. (@EEFZIR) برای رله ها بایستی یک ترانس دیگر به طور کاملا جدا از میکرو و با فاصله قرار داده شده و برای را اندازی رله ها و موتور ها از اپتوکوپلر استفاده شود. حتی زمین دو ترانس نیز نباید مشترک باشد.

همانطوری که در قسمت بالا 👆🏻شرح داده شد برای کنترل بارهای خروجی نباید به طور مستقیم از پایه های میکرو استفاده کرد. این کار باید بوسیله تجویزگر نوری یا همان اپتوکوپلر انجام شود.
@EEFZIR
http://eefz.ir
ورودی ها نیز بایستی از میکرو ایزوله بوده و توسط اپتوکوپلر به میکرو متصل گردند. اتصال سیم های بلند به پایه های میکرو مانند اتصال آنتن برای دریافت نویزهای محیط و انتقال آن به میکروکنترلر است.

حتی الامکان از کریستال به انضمام دو خازن 22PF برای بخش نوسان ساز میکرو استفاده کنید. در غیر این صورت اگر از RC داخلی میکرو استفاده می کنید حتماً از فرکانس های بالا مثل ۴ یا ۸ مگاهرتز استفاده نمایید.
@EEFZIR
http://eefz.ir
فرکانس های پایین مثل یک مگاهرتز در سرمای شدید به شدت افت کرده (بدلیل استفاده از مقاومت در ساختار نوسان ساز RC داخلی) و به حد کیلوهرتز می رسد که همین امر موجب کارنکردن برخی از بخش ها مثل سنسور دیجیتال DS18B20 خواهد شد. این مورد کاملاً تجربی بوده و بصورت تصادفی برای یک پروژه صنعتی کنترل دما بوجود آمده بود که پس از بررسی فراوان و قرار دادن میکرو در بخش یخ ساز یخچال و آزمایش های مختلف دلیل آن پیدا شد!
@EEFZIR

اگر از Keypad در پروژه خود استفاده می کنید تمام پایه ها را با مقاومت 4,7K پول آپ کنید یعنی به + تغذیه میکرو متصل نمایید. این کار از برگرداندن اعداد تصادفی و غیر منتظره توسط کی پد جلوگیری به عمل می آورد.
@EEFZIR
http://eefz.ir
همچنین نکته دیگری که ربطی به نویز نداشته ولی گاهی اوقات اتفاق می افتد اینست که هرگاه کی پد به پورت C میکروهای M16 یا M32 متصل شود و فیوزبیت Jtag غیر فعال نشده باشد، مدام عدد ۷ برگردانده می شود که این امر با غیر فعال کردن فیوزبیت های Jtag و OCD برطرف خواهد شد. (در صورتی که این دو فیوزبیت غیر فعال نشوند دو پین از پایه های پورت C میکرو یا هر پورتی که Jtag بر روی آن قرار دارد کار نخواهد کرد).

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی