برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی

برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی و

برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی

برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی و

داده هایی در مورد برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی و

تبلیغات
آخرین نظرات

پول آپ چیست؟

ShahBaz | جمعه, ۱۸ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۱۵ ب.ظ

حتما تا بحال این اصطلاح را مکرر شنیده اید! *یک مقاومت پول اپ براش بزارید.!* و بدرستی عملکرد ان را متوجه نشده اید.
اما پول آپ و پول دان به زبان ساده :
@EEFZIR
http://eefz.ir
معمولا وقتی که ما پایه ی از میکروکنترلر داشته باشیم،که بخواهیم آن را برای عملکردی به کلید وصل کنیم. آن را پول آپ یا پول دان میکنم.چرا؟! چون درصورتی پول آپ یا دان نکرده باشیم، نویزهای موجود در اطراف. بر روی پایه میکروکنترولر تاثیر گذشته! و آن را خاموش و روشن میکند! و این اصلا خوب نیست.
برای همین ما معمولا یک مقاومت بین 4.7 تا 10 کیلو اهم را از ولتاژ مخالف عملکرد پایه میکرو،بر روی ان میگذاریم ! شاید توضیحات کمی گیج کننده بیاید. مبحث رو بیشتر باز می کنیم.
چرا مقاومت 4.7 تا 10 کیلو اهم ؟!
چون اولا کمتر از 4.7 کیلو اهم ،ممکن است باعث اتصال کوتاه شود! و اگر هم بیشتر از 10 کیلو اهم باشد،ممکن است دیگر نویز ها را از بین نبرد!(یا تاثیرش کم باشد)
@EEFZIR
http://eefz.ir
معمولا هرکسی که مداری طراحی کرده باشد.خودش میزان مقاومت پول آپ و پول دان رو می گوید. اما معمولا برای انتخاب مقاومت پول اپ و دان از بین 4.7 تا 10 کیلو اهم، میارشان میزان احتمال نویز موجود در محیط و جریان موجود بر روی مدارست.
*بیشتر مواقع مقاومت 10 کیلو اهم روی پایه ها گذاشته میشود*

ولتاژ مخالف عملکرد پایه میکروکنترولر،دقیقا چیست؟!
به عنوان مثال تصویر زیر رو در نظر بگیرید.

پول اپ

در مدار بالا،وقتی که یک ولتاژ منفی(در تصویر GND) به کمک (BUTTON) برای میکروکنترولر فرستاده میشود، یک عملکرد خاص اتفاق می افتد!
@EEFZIR
http://eefz.ir
*یعنی در میکروکنترولر اینطور تعریف شده که وقتی پایه ( به عنوان مثال پایه 20) وضعیتش 0 شد. LED را روشن کن .
حالا ما میایم، این سمت کلید (سمتی که پایه خروجی کلید به پایه 20 میکرو وصله) یک جریان مثبت! (یعنی وضعیت 1 ) را به مقاومت پول آپ وصل می کنیم. اکنون این جریان پول آپ (که یک ولتاژ ضعیف است) روی پایه 20 میکروکنترولر افتاده و از گرفتن نویز بر روی آن پایه جلوگیری می کند.ضمن اینکه وضعیت پایه را 1 نگه داشته(دقیقا عکس دستور که در خط بالا* اشاره کردیم ).
@EEFZIR
http://eefz.ir
و در زمانی که ما کلید را بفشاریم.جریان زیادی منفی وارد شده از آن ولتاژ مثبت ضعیف شده پول آپ ، نیز به راحتی میگذرد و هیچ گونه اتصالی کوتاهی اتفاق نمی افتد(اتصال کوتاه بصورت خیلی خیلی ریز اتفاق می افتد، که البته تاثیری ندارد،بطوری که می توان از ان صرف نظر کرد)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی