برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی

برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی و

برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی

برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی و

داده هایی در مورد برق، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکاترونیک، پزشکی، کشاورزی و

تبلیغات
آخرین نظرات

نصب فایل هایی با پسوند .sh در اوبونتو

ShahBaz | يكشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۷:۵۸ ب.ظ

نصب از طریق بسته های فشرده شده tar یا  tar.gz :

این روش می شه گفت شاید در بین روش های معمولی نصب ، سخت ترین روش باشه.در این روش شرکت نرم افزاری به شما یک فایل فشرده شده با پسوند tar.gz (یا گاهی هم tar ) می ده.اینجا مثل روش قبل نیست که روی فایل دبل کلیک کنید و با زدن یه کلید install برنامه رو نصب کنید.

اینجا باید شما چندتا کار انجام بدید و نرم افزار رو دستی (Manual) نصبش کنید.در زیر به روش نصب برنامه ها از طریق فایل فشرده می پردازیم.

در سیستم عامل لینوکس توزیع اوبونتو ، به طور پیشفرض ، خود سیستم عامل نرم افزار هارو در دایرکتوری opt (در درایو سیستم عامل) نصب می کنه.و برای کار با نرم افزار ها هم در همین دایرکتوری دنبال نرم افزار های نصب شده می گرده. شما بهتره نرم افزارهاتون رو در همین پوشه نصب کنید.خب بریم سراغ نصب:

- اول از همه باید ترمینال رو باز کنید.با زدن دستور su و سپس زدن رمز عبور کاربر روت (root) دستور هارو با دسترسی روت اجرا کنید.

- در مرحله بعد باید فایل فشرده tar.gz یا tar رو به دایرکتوری opt انتقال بدید(یا کپی کنید). با دستور زیر :

#cp [نام فایل فشرده] [مقصد]
example:
#cp pycharm-5.0.4.tar.gz /opt

 و با زدن اینتر فایل فشرده به دایرکتوری opt کپی می شود.

- حال باید با ترمینال به دایرکتوری opt برید و این فایل رو از حالت فشرده خارج کنید.در ترمینال دستور زیر را وارد کنید :

#cd /opt

و با زدن اینتر به دایرکتوری opt انتقال پیدا می کنید.

حال اگر در ترمینال دستور ls -la رو وارد کنید خواهید دید که فایل فشرده به این دایرکتوری منتقل (یا کپی) شده.در این مرحله باید فایل را از حالت فشرده خارج کنید(عمل استخراج یا extract).با دستور زیر :

#tar -xvf [نام کامل فایل] 

 با این دستور فایل از حالت فشرده خارج می شه و محتواش در دایرکتوری opt ریخته می شه (اگه فایل های داخل فایل فشرده ، بدون پوشه بودند یعنی همه فایل ها مستقیم در فایل فشرده بودند بدون این که در پوشه ای قرار داشته باشند ، قبلش یه پوشه با نام دلخواه بسازید و فایل فشرده رو انتقال بدید به اون پوشه که ایجاد کردین و اونجا عمل استخراج رو انجام بدید).

 

- این مرحله مرحله آخره ؛ در این مرحله وارد دایرکتوری فایل هایی بشید که استخراج کردید.در بین فایل ها دنبال فایلی با نام install.sh بگردید .یا دنبال هر فایلی که پسوند sh. داشته باشه. مثلا یه فایلی با اسم نرم افزار و پسوند  sh. (مثلا pycharm.sh ) .اگر چنین فایلی پیدا نکردید در پوشه های دیگه دنبالش بگردید (به احتمال زیاد در پوشه ای به نام bin یا install باید باشد ، در هر صورت در پوشه ها دنبالش بگردید) . وقتی پیداش کردید باید فایل رو اجرا کنید ، با دستور زیر :

# ./نام فایل.sh
example:
root@mojtaba:/opt/pycharm-5.0.4/bin# ./pycharm.sh

با زدن این دستور برنامه شروع به کار می کنه برای اولین بار.بعد از این اجرا ، برنامه در لیست برنامه های نصب شده قرار می گیره و شما می تونید در منوی استارت اوبونتو دنبالش بگردید.

یا این که کلید super (کلیدی که عکس پنجره روش هست و مال start ویندوز هست) رو بزنید بعد اسم نرم افزار رو تایپ کنید تا پیداش کنید :

حالا با کلیک روی آیکن برنامه می تونید بازش کنید یا حتی می تونید با drag & drop ، آیکن برنامه رو بکشید و در لانچر اوبونتو قرار بدید که راحت تر بهش دسترسی داشته باشید.

 

البته این سه روش معمول ترین روش ها برای نصب برنامه ها در اوبوتو بودند.روش های نصب خاص تر و سخت تر و طولانی تری هم هست که اگه نرم افزاری روش نصب خاص و منحصر به فردی داشت ، خود شرکت سازنده نرم افزر آموزش نصب رو هم می ذاره توی سایتش (مثلا نصب نرم افزار vmware در لینوکس چنین قضیه ای داره ، یعنی نصب با روش خاص داره که در سایت شرکت آموزشش کامل گذاشته شده و جای نگرانی نیست).

بعضی برنامه ها هم هستند که اصلا نیازی نیست نصبشون کنی.کافیه فایل برنامه رو با دبل کلیک باز کنید تا برنامه باز بشه.نرم افزار تلگرام ( Telegram ) همین طوره.کافیه فایل اجرایی برنامه رو اجراش کنید.البته توصیه می شه فایل اجرایی برنامه رو در دسکتاپ بریزید تا راحت تر بهش دسترسی داشته باشید.می تونید فایل نصب تلگرام برای لینوکس رو از سایت تلگرام دانلود کنید.

توضیحات :

نرم افزار uget  که در قسمت 1 گفته شد برای نصب می تونید از دو روش نصبش کنید : هم با ریپازیتوری ها و هم بسته نصبی.در سایت uget که برید برای هر دو روش نصب توضیح داده.می تونید با ریپازیتوری و ترمینال نصب کنید یا این که بسته نصبی رو بگیرید و نصب کنید.

 

نرم افزار atom ، یک ویرایشگر متن هست که زبان های برنامه نویسی زیادی درش پیاده سازی شده و می تونه گزینه خوبی برای برنامه نویسی با زبان هایی باشه که IDE خوب ندارند (مثلا برنامه نویسی با PHP )

 

نرم افزار sublime-text هم که در قسمت دوم گفته شد ، این نرم افزار با هر سه روش قابل نصب هست! هم با ریپازیتوری ها ، هم با بسته نصبی و هم با بسته های فشرده(البته ریپازیتوری هایی که براش هست ریپازیتوری های خود شرکت سابلایم نیست و افراد دیگه این ریپازیتوری ها رو آماده کردند.برای نصب با ریپازیتوری به اینجا برید )برای نصب می تونید به سایت sublime-text برید و ببینید.

 

نرم افزار pycharm هم که در قسمت 3 گفته شد تنها با روش سوم قابل نصبه و ریپازیتوری و بسته نصبی نداره (حداقل من ندیدم).این نرم افزار از شرکت jetBrains  هست که یک محیط توسعه (IDE) برای زبان برنامه نویسی پایتون (Python) هست.

البته دوستان توجه داشته باشن ، ممکنه این دستوراتی که گذاشتم (دستوراتی که باید در ترمینال وارد کنید) منقضی شده باشه ...اگه دستورات منقضی شده بودند ببخشید دیگه..به تاریخ انتشار مطالب یه نگاهی بندازید اگه دستورات منقضی شده بودند


برگرفته شده از mojtaba-salehiyan.blog.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی